Enlazando con la anterior entrada de mi blog "Happy Maps para enseñar inglés" os adjunto este interesante articulo de Vicky Fleming y la importancia de decir NO hoy, para valorar un SI mañana. Para ello queridos padres y madres ,vuelvo a insistir ¡INVOLUCREMONOS! desde el principio y desde el origen.Será más fácil para todos pero sobre todo estaréis haciendo un gran favor a vuestros hij@s y a su futuro.
"Como
profesora, mi gran misión es desarrollar, mejorar y ampliar el
conocimiento y el significado de los buenos modales y de las habilidades de la
vida diaria. Trabajo principalmente con niños y adolescentes y sé que
enseñar el significado del aprecio no es una tarea fácil por naturaleza. Pero
sin duda es importante.
Los niños no
tienden a mostrar aprecio. A menudo, muchos aparentarán ser egoístas y
egocéntricos pensando sólo en la recompensa inmediata. Este criterio de “Yo
primero” limita su valoración sobre los sentimientos o las necesidades de los
demás. Pero nuestra responsabilidad no es educar a niños mimados o maleducados
quienes a menudo se sienten con derecho a tener todas sus exigencias. Como
padres, tenemos que dejar de dar tanto y empezar a enseñar el significado del
aprecio.
Según Barbara Lewis autora de “What
do you stand for?” For Kids (Free Spirit Publishing, 2005), los niños que son agradecidos son los más educados y
amables. Pero aún hay más. Cuando se aprende a apreciar, los niños se vuelven más
sensibles hacia los sentimientos de los demás, desarrollando la empatía y otras
habilidades básicas a los largo de sus vidas. Aprenden a valorar cosas de vital
importancia en lugar de valorar cosas fugaces.
Para empezar
el proceso de desarrollar esta cualidad principal, los propios modales de los
padres deberían ser a menudo un reflejo del comportamiento y expresión deseados
en el niño. Enseñando a la gente joven, a través del ejemplo, cómo dar las
gracias a los demás les educamos con la capacidad de saber apreciar y con
corazones generosos en lugar de actitudes egoístas.
Mi relación
con el aprecio tiene que ver con la mayor lección que aprendí de mis padres:
una buena educación es no dar todo por hecho sino apreciar todo de por vida.
Ellos trabajaron muy duro y sacrificaron muchas cosas para que nosotros seis
pudiéramos ir a colegios buenos. Con esos sacrificios tuvimos muy pocos
juguetes, no íbamos de compras y no tuvimos demasiadas sorpresas salvo las
típicas fiestas o nuestros cumpleaños. Y, sabéis qué, no sufrimos por la falta
de “cosas”.
Mis padres
nunca subestimaron el valor o la importancia de una comunidad fuerte de amigos
y vecinos, cuyas creencias similares en el cuidado de los demás, en la mejora
de nuestro entorno y en la moral fuerte eran el núcleo de una vida buena. Tu
palabra era tu vínculo y un trabajo decente proporcionaba una casa y ponía
comida en la mesa. Como niños, no subestimábamos lo imprescindible porque
nuestros padres nos enseñaron – sobre todo con ejemplos- a estar agradecidos
por todo lo que teníamos y ver que la vida era buena gracias a su duro trabajo
y a su gratitud.
Por supuesto
que no son solo los niños los que necesitan recordar. Muchos de nosotros vamos
de un lado a otro en nuestro día a día obsesionados con anuncios
repetitivos de riquezas y la necesidad de ser los “García” de la casa de al
lado. Aún así todos sabemos que, al final del día, cuando la enfermedad nos
golpea o la muerte está tras nuestro umbral, pregonaremos que los dejaríamos
todo por estar sólo otro día con nuestro ser querido o para que se recuperen (o
nos recuperemos).
Sin embargo,
Mary Jane Ryan, autora de Attitudes of Grattitude (Conari, 1999) nos
dice que nadie “nace siendo agradecido.” “Reconocer que alguien se ha
esforzado por ti no es una conducta natural para los niños – se aprende.”
Un método
excelente para ayudar a aumentar el nivel del aprecio en casa es seleccionando
un momento del día para “dar las gracias”. Di qué cosas buenas han pasado en
ese día como parte de la conversación a la hora de cenar o cuando los hijos se
cambian para irse a la cama o cuando los adolescentes se acomodan por la noche.
Trabajad en decir “No” a vuestros hijos. Puede ser duro algunas veces pero será
imposible para el niño sentir aprecio si le das todo lo que quiere.
Sencillamente, decir “no” hará que los “si” sean más apreciados.
"Are we giving too much? Not a sustainable route…" by Vicky Fleming
Fuente: Are we giving too much? Not a sustainable route…
Connected to my prevoius post in my blog "Happy Maps para teaching English" I am attaching this interesting article by Vicky Fleming and the importance of saying NO today to value a YES tomorrow. For this reason fathers and mothers, I insist, let´s get involved right now from the start. It will be easier for all of us but overall you will be doing a great favor to your children and their future.
"As a teacher, my greatest mission is to develop, improve, and broaden the awareness and significance of proper manners and essential life skills. My work is primarily with young children and teenagers and I know that, when it comes to teaching the meaning of gratitude, this is not by nature an easy task. But it certainly is an important one.
Children do not tend naturally to act out of gratitude. Oftentimes, many will appear to be selfish and self-centered, thinking only of their immediate gratification. This “me first” mentality limits their valuing of anyone else’s needs or feelings. But it is our responsibility not to raise spoiled or rude children, who often feel entitled to their every demand. As parents, we need to stop giving so much and start teaching the meaning of gratitude.
According to Barbara Lewis, author of What Do You Stand For? For Kids (Free Spirit Publishing, 2005), thankful children are more polite and pleasant to be around. But there's more to it than that. By learning gratitude, children become sensitive to the feelings of others, developing empathy and other life skills along the way. They learn to place value on things of genuine importance as opposed to things of momentary appeal.
To begin the process of developing this central trait, a parent’s own manners should regularly mirror the behavior and speech desired in the child. It is by teaching young people, through example, how to be grateful towards others that we raise people with appreciative minds and generous hearts rather than selfish attitudes.
My own relating to gratitude has to do with the one big lesson that I learned from my parents: A good education is not to be taken for granted but rather treasured for life. They worked very hard and sacrificed a great deal so that the six of us could go to good schools. With those sacrifices, came fewer toys and no random shopping trips or excessive treats outside the usual holiday season or our birthdays. And, guess what, we didn’t suffer for the lack of “stuff.”
My parents never took for granted the value or importance of a strong community of friends and neighbors, whose similar beliefs in the care of others, improvement to our surroundings, and strong ethics were the core to a good life. Your word was your bond and a decent job provided families with a home and put food on the table. We didn’t take the essentials for granted as kids because our parents taught us—mostly by example—to be grateful for everything we had and to see that life was good because of their hard work and gratitude.
Of course, it’s not only kids that need to be reminded. Many of us go about our daily lives obsessed with the daily gleam of nonstop advertisements of material wealth and the need to be like the “Joneses” next door. Yet, we all know that, at the end of the day, when illness strikes or death is upon our doorstep, we will proclaim that we would give up everything for just another day with a loved one or to restore them (or ourselves) to health.
Still, no one is “born grateful,” says life coach Mary Jane Ryan, author of Attitudes of Gratitude (Conari, 1999). "Recognizing that someone has gone out of their way for you is not a natural behavior for children -- it's learned."
One excellent approach to help increase the level of gratitude in your home is to select a "thanking" part of the day. Make saying what good things happened that day a part of the dinnertime conversation or as the children dress for bed or your teenager settles down for the night. Work on saying “No” to your children. It might be hard at times, but it will be impossible for your child to ever feel grateful if every wish is granted. Quite simply, saying “No” sometimes will make “Yes” all that much more appreciated.
In the end, children have to understand, and we all stand to be reminded of, the importance of gratitude for things that money can’t buy like, love, health, education, a just society, and safe environment. But this will happen only if these things matter to the adults around them. Maybe, just maybe, teaching children that these are the real treasures to be grateful for will make the future world a better place to live in. And perhaps they will be infused with an enduring satisfaction in a sustainable and happy life rather than racing towards one of ever-unsatisfied yearning where real gratitude does not exist."
"Are we giving too much? Not a sustainable route…" by Vicky Fleming
Source: Are we giving too much? Not a sustainable route…
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